Onafhankelijke koepel van 43 beroepsverenigingen uit acht sectoren met circa 62.000 leden.
Aangesloten bij de Vakcentrale voor Professionals.

24 augustus 2012

Bereken zelf leerlingenprognoses en formatieramingen

Met het nieuwe instrument Scenariomodel kan het basisonderwijs voortaan zelf aan de knoppen draaien om leerlingenprognoses en formatieramingen te berekenen. Daarmee krijgen zij op basis van diverse scenarios inzicht in hun personeelsbehoefte en financile ruimte. De basisscholen hebben hiermee een gratis en toegankelijk instrument in handen waarmee ze tijdig kunnen inspelen op bijvoorbeeld een leerlingendaling of een leerlingenstijging.Schommelingen leerlingenaantallenDoor een grotere autonomie zijn scholen zich de afgelopen jaren steeds verder gaan professionaliseren en daarmee is de informatiebehoefte toegenomen. Zij willen en moeten op tijd hun begrotingen en hun personeelsbeleid in relatie tot hun missie en visie op orde hebben.Voorbeeld van actuele ontwikkelingen waarop scholen moeten inspringen zijn leerlingendalingen waardoor de personeelsbehoefte afneemt, maar ook de rijksbijdrage die op het aantal leerlingen van een school is gebaseerd. Om financile problemen te voorkomen, zullen scholen veelal hun personele formatie moeten aanpassen. Andere schoolbesturen of scholen kunnen juist met een leerlingenstijging te maken krijgen en daarmee behoefte hebben aan meer leerkrachten.Het is daarom van groot belang dat scholen en besturen op tijd anticiperen op nieuwe ontwikkelingen en een meerjaren personeelsplanning opstellen die voor iedere locatie geldt. Het scenariomodel biedt deze mogelijkheid. Daarnaast valt het model ook regionaal in te zetten om een gezamenlijk beleid te ontwikkelen.Samen met sector ontwikkeldOm ervoor te zorgen dat het scenariomodel goed aansluit bij de wensen van de scholen zelf, hebben de uitvoerders ResearchNed en QDelft schoolleiders en schoolbestuurders bij de ontwikkeling betrokken. Zo kan bijvoorbeeld de basisprognose voor de verwachte leerlingaantallen voor een school of regio met lokale kennis op postcodegebied worden geplust of gemind. Ook kunnen aannames als de bekostigingssystematiek worden aangepast. Met het scenariomodel kunnen schoolbesturen en regios 5 jaar vooruitkijken.WorkshopsHet CAOP heeft, op verzoek van het Arbeidsmarktplatform Primair Onderwijs, het Scenariomodel laten ontwikkelen. Het Arbeidsmarktplatform Primair Onderwijs organiseert samen met de schoolbesturen van de Regionale Platforms voor de Onderwijsarbeidsmarkt workshops over het scenariomodel. Contactpersoon hiervoor is Tiny Rompen, e-mailt.rompen@caop.nl.> Ga naar het Scenariomodel en de handleiding


Nieuwscategorie

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Aanmelden
Deel deze pagina: