Onafhankelijke koepel van 43 beroepsverenigingen uit acht sectoren met circa 62.000 leden.
Aangesloten bij de Vakcentrale voor Professionals.

8 maart 2013

Zoek de vergeten lessen

[caption id="attachment_9736" align="alignleft" width="199"] Fotografie Bart Willemsen[/caption]Vrijwel iedere ontwikkeling uit het nu kent wel haar evenknie in het verleden. Maar leren we ook van de lessen uit het verleden? Voorzitter van de VMHP Sanna Eichhorn weet er wel een aantal, die de vorming van de Nationale Politie zeer ten goede zouden komen. De centralisatie van de bedrijfsvoering mag niet rigide zijnDe Rijkspolitie hield vroeger star de hand aan regels, zonder rekening te houden met plaatselijke omstandigheden. Geen fiets met versnellingen voor Zuid-Limburg, omdat ze die in Friesland niet nodig hebben. In de jaren negentig is dat losgelaten en is de bedrijfsvoering gedeconcentreerd naar de uitvoerende eenheden. We zien nu bij de Nationale Politie dat de bedrijfsvoering wordt gecentraliseerd. Een goede beslissing, maar de uitvoering dreigt net zo rigide te worden als vroeger bij de Rijkspolitie. Zorg dat de bedrijfsvoering aansluiting houdt bij het politievak; momenteel is dat onvoldoende het geval.Klantvriendelijkheid leg je niet op van bovenafKlanten horen zich bij ons welkom te voelen, vond de Rabobank, en startte daarom het project Hostmanship. Medewerkers leerden dat zij in dat streven een belangrijke rol spelen en werden gemotiveerd hier werk van te maken. Rabobank wist succesvol in te spelen op de innerlijke overtuiging van mensen. De dienstverlening van de politie moet beter en daartoe is een dienstverleningsconcept opgesteld. Met veel goede voornemens: politiemedewerkers moeten bijvoorbeeld de burger laten weten wat zij met een melding hebben gedaan. Leidinggevers controleren dat, waar ze eigenlijk een coachende taak zouden moeten vervullen. Een goede dienstverlening bereikt zo niet de genen van de organisatie.Eerst bedrijfsvoering en ict op orde, dan pas de uitvoerende organisatie neerzettenVoor de vorming van de regionale politie in 1993 had de politie te maken met een aantal verschillende bedrijfsvoeringsystemen. Voordat de organisatie werd opgetuigd, koos elke regio eerst n bedrijfsvoeringsysteem. Het management gaat de uitvoerende organisatie veranderen, zonder dat de bedrijfsvoering en de ict-systemen op poten staan. Politiemensen moeten de gestelde doelen halen, zonder dat de noodzakelijke randvoorwaarden op orde zijn.Prestatiecontracten zijn niet zaligmakendHet fenomeen contractmanagement werd in de jaren en negentig steeds belangrijker, ten koste van het reguliere politiewerk. In de uitvoering kozen politiemensen voor simpele opsporingsonderzoeken boven ingewikkelde, omdat de kans dan groter was om aan het contract te voldoen. Deze les uit het verleden is overigens wl geleerd. Bij de vorming van de Nationale Politie is veel aandacht voor het politievak en de eigen beslissingsruimte voor politiemensen. De politieprofessionaliteit heeft lang een kwijnend bestaan geleid, maar komt nu terug waar die hoort: op de voorgrond.BRON: Perspectief nummer 1-2013


Nieuwscategorie

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Aanmelden
Deel deze pagina: