Dynamiek op arbeidsmarkt primair onderwijs beperkt
De dynamiek op de arbeidsmarkt in het primair onderwijs is beperkt. De meeste medewerkers blijven in het po werken. Dit blijkt uit de 'Analyse instroom en doorstroom primair onderwijs die op verzoek van de sociale partners in het primair onderwijs is gemaakt.UitkomstenMedewerkers in het po willen graag dicht bij huis een baan hebben en ook een vast team. De sector biedt ruimte om werk en zorg goed met elkaar te combineren en scholen houden graag hun medewerkers vast. Dit stimuleert hun mobiliteit niet.Om de mobiliteit te stimuleren zouden scholen bijvoorbeeld kunnen werken met regionale mobiliteitscentra en vervangingspools. Of sterker de baanmogelijkheden in het voortgezet onderwijs, middelbaar beroepsonderwijs en in andere regio's onder de aandacht brengen. Dat kan al op de pabo beginnen.AanleidingDoor de leerlingendaling, bezuinigingen en invoering van het Passend Onderwijs verandert de regionale onderwijsarbeidsmarkt sterk en staat deze onder grote druk. Daarnaast gaat de komende jaren een toenemend aantal leerkrachten en schoolleiders met pensioen. Deze factoren zijn voor de sociale partners aanleiding geweest om meer inzicht te willen hebben hoe de mobiliteit in het primair onderwijs valt te versterken.Het onderzoek is uitgevoerd door Regioplan en begeleid door CAOP Research.> Lees de Analyse instroom en doorstroom Primair Onderwijs