Onafhankelijke koepel van 43 beroepsverenigingen uit acht sectoren met circa 62.000 leden.
Aangesloten bij de Vakcentrale voor Professionals.

29 mei 2012

Stichting van het Onderwijs roept op tot beleidsrust in het onderwijs

Onderwijs vraagt om meer beleidsrust. Ga uit van een besliste, samenhangende visie op onderwijs met een tijdschaal die daarbij past en die zich verder kan strekken dan een kabinetsperiode. Dat is de concrete oproep die de Stichting van het Onderwijs - het samenwerkingsverband van de PO-Raad, VO-raad, MBO Raad, HBO-raad, VSNU, AOb, AbvaKabo FNV, CNV Onderwijs, CNV Publieke Zaak en FvOv - per brief aan de Programmacommissies van politieke partijen doet. De oproep gaat vergezeld van vijf richtinggevende uitgangspunten. Daarmee wil de Stichting van het Onderwijs bijdragen aan onderwijs dat steeds in goede conditie is.BeleidsrustHet onderwijs heeft in het afgelopen jaar zes bestuurs- en hoofdlijnenakkoorden gesloten met de bewindslieden van Onderwijs. Hierin zijn afspraken gemaakt die duidelijk laten zien dat het onderwijs zich tot het uiterste zal inspannen om de onderwijskwaliteit te versterken. Ook zijn de akkoorden afgesloten tegen de achtergrond van een beperking van de rijksuitgaven voor het onderwijs. De Stichting van het Onderwijs pleit ervoor deze werkwijze en prioriteiten een kans te geven om hun beslag te krijgen in de onderwijsinstellingen.Ruimte, vertrouwen en verantwoording in balansDe Stichting van het Onderwijs vraagt in zijn brief de drie pijlers van ruimte, vertrouwen en verantwoording als toetsstenen bij de beoordeling van nieuw beleid te (blijven) gebruiken. Geef het onderwijs de ruimte om zelf invulling te geven aan de kaders die de overheid stelt en daarover verticale en horizontale verantwoording af te leggen. Een consistent en gebalanceerd beleid opbouwen op basis van de drie pijlers, is de belangrijkste les getrokken uit de bevindingen van de commissie Dijsselbloem.Centrale positie voor professionaliteit in de sectorOm werkelijke verhoging van kwaliteit, effectiviteit en efficintie van het onderwijs te bereiken, moeten professionals zelf stappen zetten en een onderzoekende houding aannemen om hun werk in teamverband nog beter te doen en leeropbrengsten te verhogen. Voor deze professionalisering heeft de Stichting van het Onderwijs een agenda opgesteld waarover het met de toekomstige bewindspersonen in gesprek wil gaan.Goed onderwijs bestrijdt groei (jeugd)werkloosheidRecente cijfers van CBS en CPB tonen een groeiende werkloosheid onder jongeren. De Stichting van het Onderwijs pleit voor nieuwe maatregelen voor bijvoorbeeld het in stand houden van het aantal leer/werkplaatsen en het vasthouden van jongeren in het onderwijs.Blijf investeren in goed onderwijsIn de afgelopen tijd is op niet direct zichtbare zaken bezuinigd en zijn gestegen kosten onvoldoende gecompenseerd. Veel onderwijsinstellingen hebben een teruglopende liquiditeit en solvabiliteit met personele gevolgen. De onderwijskwaliteit komt daarmee in het geding en het onderwijs als werkgever boet aan wervingskracht in. De Stichting van het Onderwijs roept op om het onderwijs als renderende investering te blijven zien en daarnaar te handelen.Lees de brief van de Stichting van het Onderwijs


Nieuwscategorie

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Aanmelden
Deel deze pagina: